Verslag : Vobako - Blauw Wit : 22 – 15  (8-6)
A: Lotte (s), Imke B (4), Kobe (1), Brent
V: Riet, Jan (1), Urs (6+s), Ana (s)
Wissels : Jelle

Scheidsrechter : N. Van Pellecom

Na de overwinning tegen Rijko waren de verwachtingen en de zenuwen gespannen voor de wedstrijd tegen de leider in het klassement, Vobako.  Wellicht het laatste weekend zonder toeschouwers, als de Corona-barometer en -maatregelen aanstaande vrijdag wijzigen, maar de ramen van het Sportkaffee boden ruim uitzicht op de zaal.  Vanaf de speelvloer zag dat er wat raar uit : een lege tribune met daarboven allemaal kopjes achter glas.  Met Jelle klaar op de bank klaar om in te vallen en Riet van bij het begin tussen de lijnen is de ploeg gereed om te starten.

En hoe !  De twee eerste aanvallen zijn prijs : Imke countert op aflegger van Lotte een schot van Vobako.  Dit belooft … denk je dan.  Mis poes.  Het vervolg is veel minder spetterend.  De afwerking blijkt ondermaats, langs beide kanten.  Ik heb de gemiste inlopers en korte kansen niet genoteerd, wegens bezuiniging op papier, de twee gemiste strafworpen wel.  Na 5 min. valt het tweede doelpunt : een schot van Vobako.  Het tegendoelpunt is van Brent, nog eens 5 min. later.  Een korte opflakkering bij de thuisploeg zorgt voor een snelle derde vakwissel, 4-2.  Dat verschil wordt verdubbeld, vooral omdat de blauwwitten er niet in slagen een bal door de mand te krijgen.  Toegegeven, soms was er een beetje pech bij als een schot uit de mand draaide.  Kobe tekent voor onze nummer 3 uit rebound, we zijn 6 min. van de rust verwijderd.  De volgende aanval zet Vobako een vrijworp om.  Urs heeft twee aanvallen en rake schoten nodig om de vakken opnieuw te doen wisselen.  Imke schiet vanuit het achterveld de aansluitingstreffer binnen.  Op 6 seconden van de buzzer legt Vobako de ruststand vast.

Opnieuw schiet Vobako raak in de eerste aanval.  Drie stippen op rij verhogen de score : Urs, na fout op inloper; tegen Urs voor een fout onder de korf; Lotte voor een fout op haar omdraaier uit steun.  Een instapper van Jan en we naderen weer tot op een doelpunt.  Even maar, want Vobako doet de vakken wisselen.  Tim brengt Jelle ipv. Kobe met de bedoeling om Brent uit te spelen als spits.  Dit plan lukt niet, de thuisploeg loopt verder uit op schot.  Blauw Wit mist een derde stip.  Een minuut later neemt Vobako een time out en wisselt de heer tegen Jan, die heeft last van krampen.  Ik zie ook nog een andere heer van de thuisploeg die daar problemen mee heeft.  Imke zet een vrijworp om, 12-10, waarna Kobe terug zijn plaats inneemt.  Twee schoten tegen Brent zorgen opnieuw voor een verdubbeling van de achterstand.  Nu neemt Jelle de plaats in van Brent.  Die 4 verschil zijn niet meer van het bord te krijgen.  Vobako countert elk doelpunt : eerst na een schot van Imke, daarna na een vrijworp van Urs.  Zakt de moed in de schoenen of begint de fysieke paraatheid af te nemen ?  In ieder geval verslapt de verdediging een beetje, wat Vobako de gelegenheid geeft om 2 doelpunten meer uit te lopen.  Ana, van op de stip, en Urs pakken die wel terug, doch een niet-toegekende strafworp doet de veer breken.  Het laatste doelpunt komt op naam van Urs uit vrijworp.

Te zien aan de reactie van Vobako was deze ploeg toch ook niet helemaal gerust in winst.  Op de laatste 10 min. na gingen onze blauwwitten eveneens vol voor de 2 punten.  Daarvoor moeten er doelpunten gescoord worden.  Iets wat nauwelijks lukte.  Geen van de zeker 10 inlopers werd omgezet.  Tel daarbij 3 gemiste stippen, de rekening is snel gemaakt.  Vobako speelde bovendien gretiger in de balrecuperatie.
Dan de twee gele kaarten, beide voor protest, een voor Tim en een voor Riet.  Wat mij stoorde is dat de luidkeelse bedreiging in niet mis te verstane bewoordingen van de coach van Vobako aan het adres van Urs, na een botsing met zijn tegenstander, zonder meer passeerde bij de scheids.  In een zaal zonder toeschouwers zou je zo’n opmerkingen toch moeten horen, lijkt me.  Dat onze spelers niet tevreden waren over de kwaliteit van de leiding is een understatement.  Het lijkt me echter belangrijker als speler je energie nuttig te gebruiken door voort te spelen en de bal te behouden of te bemachtigen, ook als er niet gefloten wordt.
Los laten deze wedstrijd.  Volgende week zondag gaat Blauw Wit op bezoek bij Hoevenen in Attenhoven, wat jaren geleden onze thuiszaal was.  Daar kan de overwinningsdraad terug opgepikt worden.