Verslag : Boeckenberg A – Borgerhout/GW A : 23 - 23  (15-12)
A: Brent S (4), Tess V (1), Lucas DR (2), Jolien H (3)
V: Joppe B (1), Thomas T (9+s), Sara G, Lisa VG (1)
Wissels : Thias VL, Tess M (1)
Scheidsrechters : T. Van Grimberge, J. Mertens

Weekend 2 van het toeschouwersembargo.
BGW voert de rangschikking aan met het maximum van de punten na 3 wedstrijden.  Samen met Floriant zijn ze de enige ongeslagen ploeg.  Als onze panters hun ambitie willen waarmaken, zal er vandaag geoogst moeten worden.  Juist nu Johannis zijn ploeg dient aan te passen.  Jordan heeft nog te veel hinder van zijn hersenschudding en ook Tess M blijkt niet helemaal topfit.  Voor hen komen Lucas en Lisa in de plaats, waardoor Jolien van vak verhuist.

Deze aanpassingen lijken geen invloed te hebben op het spel van onze panters.  De zebra’s horen in hun eerste aanval al meteen de shotklokbuzzer.  Brent opent de score uit een ver schot.  BGW effent met een inloper tegen Thomas, die meteen tweemaal weerwraak neemt.  Zijn vizier is gezeroteerd zoals ook de rest van de wedstrijd zal aantonen.  Lucas doet er eentje bij, 4-1 na 6 min.  De bezoekers klampen aan.  Hun pogingen om deze kloof te dichten hebben geen resultaat.  De coach neemt een time out, waarna onze panters met schoten Jol en Thomas voor de eerste maal 5 doelpunten uitlopen.  Via 3 wissels herschikt de coach van BGW zijn vakken, die tussendoor tweemaal tegenscoren.  Een goal van Lucas in de rebound en een stip van Joppe counteren deze opmars.  Als tactische ingrepen niet helpen, zetten de zebra’s verbaal en fysiek geweld in.  Daarbij wordt zowat elke bestrafte overtreding tegen hen en elke vermeende onbestrafte overtreding van onze panters luidkeels betwist.  De volgende minuten wordt er door beide partijen vlot gescoord, bijna elke aanval is raak.  Als de bezoekers met iets minder dan 4 min. op de timer er toch in slagen om te naderen tot 12-10, knalt Thomas de volgende 2 aanvallen raak.  Jol countert een schot tegen Thomas.  Als een van de scheidsrechters de opmerkingen van Jaro Peeters niet meer kan aanhoren, toont hij die de groene kaart.  BGW heeft qua score het laatste woord in deze eerste helft.

Die groene kaart heeft weinig effect op het geroep en getier van de bezoekende spelers en begeleiding.  Eigenaardig genoeg loopt het met Jaro op de bank zelfs beter.  Of is het omdat onze panters onmachtig zijn om te scoren ?  BGW heeft 6 min. nodig om gelijk te maken.  Het sein voor Johannis om een time out te nemen.  Bij een aanvallende fout wordt Jolien op een bezoekende dame geduwd, die na deze botsing hijgend de vloer opzoekt.  De aanvallende fout wordt niet bestraft.  BGW blijft in balbezit en krijgt 25 sec. op de schotklok bovenop.  ‘k Moet eens zoeken in de Spelregels waar dit beschreven staat.  Tegen Lucas komt BGW voor de eerste maal voor, 15-16.  Thomas schiet meteen de gelijkmaker binnen, maar krijgt geen opvolging.  De bezoekers lopen uit tot 16-19.  Johannis neemt zijn tweede time out.  “Er is nog tijd genoeg om terug te komen”, is zijn boodschap.  Tevens brengt hij Thias en verhuist Joppe naar het vak van Brent, zodat die meer ondersteuning in de rebound krijgt.  En Tess M komt in de plaats van Lisa.  De stand is geëvolueerd naar 17-21, met minder dan 10 min. op de klok.  Tess M, Thomas en 2x Brent later staan de bordjes alweer gelijk.  Thomas brengt zijn ploeg terug op voorsprong.  Tegen Brent wordt het gelijk, 2’20”.  Jaro Peeters wordt het terrein opgestuurd.  Met nog 5 sec. te gaan mikt hij raak van aan de zijlijn.  BGW viert de overwinning tot Brent met een ver schot onmiddellijk na de inworp het feestje verbrodt.

“Dit heb ik nog nooit meegemaakt”, was het commentaar van een van de scheidsrechters.  Een doelpunt in de slotseconde voor gelijkspel of overwinning heb ik al wel meer meegemaakt.  Wat er zich bij tijden tussen en naast de lijnen afspeelde ik ook nog niet.  Ik weet niet naar welke van de twee verwezen werd.  Als onze sport verder deze richting uitgaat, dan hebben we in de toekomst aan één scheidsrechter ruim voldoende.  Er wordt immers meer heisa gemaakt over een verkeerd rugnummer op het formulier dan over de navolging van de Spelregels.  “Ik ben hiervoor te oud”, zoals ik al tegen Frank zei.
Spanning was er overigens wel.  De oorzaak lag in eerste instantie bij het onvermogen van onze spelers om gedurende meer dan 12 min. in de tweede helft te scoren.  Eenmaal is veel te weinig.  Zo kon BGW zich terug in de wedstrijd vechten en zelfs de bovenhand nemen.  Wat in de laatste 10 min. gebeurde had op de tribunes ongetwijfeld voor hoogspanning en sensatie gezorgd.  Gisteren waren er slechts een handjevol pantersupporters die na de wedstrijd de spelers konden feliciteren om het hoofd koel te houden en een puntje uit de brand te slepen.  En om onze “tiener” Thomas in de bloemetjes te zetten.

Volgende week spelen we opnieuw in het Boeckenberg Sportcenter, weliswaar een uitwedstrijd, tegen AKC/Luma.  Er wordt onderzocht of deze niet beter op zondag gespeeld zou worden, gezien het avondlijke sluitingsuur in de horeca.