Verslag 18/10/2020 : ASKC A – Blauw Wit A : 13-17  ( 6-9 )
A: Brent, Thomas (1), Imke (4), Nina (2)
V: Jelle (4+s), Urs (2), Yoni (1), Lotte
Wissels: Jan (1), Anna (1)

Na het gemiste punt, maar vooral de gemiste kans, vorige week om onze ranking in het klassement wat op te krikken, trokken we vandaag naar ASKC dat momenteel nog puntenloos onderaan bengelt.  Het mooie decor van de Schotense accommodatie met hier en daar al ontluikende herfsttinten, soms overgoten met een schuchter waterzonnetje, zorgden alvast voor het juiste klimaat om punten te gaan pakken.  Dat al deze ingrediënten geen enkele garantie op succes bieden, mochten we in het verleden echter ook al meermaals aan den lijve ondervinden.  Gaan we ons vandaag opnieuw laten vangen ?

Het eerste aanvalsvak kwam via lange aanvallen tot veel kansen, maar de matige afwerking bracht niet veel zoden aan de dijk.  Na vijf minuten wist Imke het eerste punt dan toch door de mand te krijgen, maar diende een ASKC-dame onmiddellijk van repliek waarop de vakken draaien.  Het tweede aanvalsvak moest afrekenen met een pak meer verdedigende druk en had daar duidelijk moeite mee.  Vooral de passing naar en vanuit de steunpositie liep mank met voor beide aanvalsvakken veel balverlies tot gevolg.  (Te) veel ballen eindigden ofwel recht in de armen van de tegenstander ofwel over de lijn.  Onze tegenstander had de achilleshiel in het Blauw Witte bastion ontdekt en zetten vooral in op korte kansen rond de korf.  Gelukkig voor ons waren ze evenmin accuraat genoeg om al dat moois dat hen gepresenteerd werd ook daadwerkelijk te verzilveren.  Uiteindelijk kan Urs ons een puntje op voorsprong brengen, waarna een Schotense heer de gelijkmaker tegen Thomas binnenknalt, 2-2.  Na een korte kans van Thomas achter de korf, een inloper van Imke, een schot en een aflegger van Jelle slaan we zowaar een eerste kloofje van 4 punten, 2-6.  ASKC had duidelijk geen zin in dat soort kloven en milderde als snel tot 4-6.  Met nog 10 minuten te gaan in deze eerste helft werd Urs gewisseld voor Jan en iets later verscheen Anna in de plaats van Lotte.  Jan weet zijn heer te verschalken en Jelle zet een vrijworp om waardoor er zich opnieuw een iets comfortabeler verschil op het bord aftekent, 4-8.  Na een strafworp van ASKC, een schot van Nina en een geruisloze “ losse “ van een ASKC-heer gaan we rusten met 6-9.

Deze score had gerust een pak hoger kunnen en moeten zijn, ware het niet dat heel wat open doorlopers en simpele korte kansen de mist ingingen.

Opdracht voor de tweede helft was duidelijk : focus bewaren, foutenlast en slechte passing eruit, juiste kansen benutten en opdrachten uitvoeren.  Punt !  Met deze niet mis te verstane boodschap stuurt Tim zijn troepen terug het veld op in de hoop het tij te doen keren.  Anna beaamt dat het inderdaad hoog tijd wordt en knalt binnen, 6-10.  Onze tegenstander verstoort dat plan via strafworp en een doel aan dameskant, 8-10.  Jelle krijgt een kans vanop de stip, mist maar Yoni versiert even later wel haar korte kans, 8-11.  Zowel Imke als een ASKC-dame behouden op inloper het verschil en Imke knalt er nog één bovenop 9-13.  Ondertussen staat Urs opnieuw tussen de lijnen ter vervanging van Jan en bedankt met een schot.  Is de buit binnen ?  Nog niet want ASKC besluit over te gaan tot suspense en met twee dames aan het kanon en een korte kans sluipen ze alweer 3 punten dichterbij.  Met nog een klein kwartier te gaan wordt het dan toch nog nagelbijten voor de supporters, al worden die pogingen overal in de kiem gesmoord door de obligate textielbarrière tussen nagels en tanden.  Jelle laat iedereen herademen via een korte kans en een strafworp waarna een ASKC-heer nog even tegengas geeft, 13-16.  Nina legt tenslotte via schot de eindstand vast, 13-17.

We hebben deze match dan wel gewonnen, maar lieten onze tegenstander toch teveel ruimte om zich telkens opnieuw in de wedstrijd te knokken waardoor we het onszelf onnodig moeilijk maakten.  Met deze twee punten nestelen we ons voorlopig ergens in de middenmoot.  Tenzij onze gemeenschappelijke onzichtbare maar alomtegenwoordige vijand er anders over beslist geven we volgende week thuis partij aan Ganda, maar bovenal blijft de belangrijkste boodschap aan allen : stay safe !

Patricia