Verslag : Blauw Wit A – Verde A : 13 - 19  (7-11)
A: Jelle (2+2s), Kobe (2+s), Sofie (1), Yentl (1)
V: Nina, Thomas (1), Domien, Imke (2)
Wissels: Lynn, Brent (1)

Scheids : I. Bekaert

Na de twee ontmoetingen met ploegen uit de top van het klassement zet Blauw Wit zijn hoop op punten in de eerste thuiswedstrijd.  Verde was op het veld immers een haalbare kaart gebleken.  De startende acht waren quasi compleet, enkel Yannis bleef afwezig en werd vervangen door Domien.
De tribunes bleven redelijk leeg.  Langs de ene kant een compact groepje van een twintigtal Verde aanhangers dat in aantal de verspreide aanhang van Blauw Wit overtrof.  Deels kon het gebrek aan supporters te wijten zijn aan de wedstrijd van Boeckenberg die op het eigenste moment Voorwaarts partij gaven in De Nachtegaal.  Toch wel jammer dat er niet meer ondersteuning te vinden is voor deze jonge ploeg.

Hun motivatie is duidelijk troef.  De eerste twee aanvallen zijn raak met schoten van Kobe en Jelle, zodat Blauw Wit, in tegenstelling tot vele andere wedstrijden, met de volle voorsprong de eerste vakwissel ingaat.  Verde heeft ook maar 2 aanvallen nodig om de bordjes gelijk te hangen.  Sofie houdt met een schotje uit het achterveld haar ploeg aan de koord.  Eentje tegen Thomas en alweer gelijk.  Die wreekt zich, waarna het tegen Jelle alweer gelijk wordt.  Enkele spelers bij de bezoekers schieten bijzonder trefzeker.  Na deze evenwichtige start valt het scoren langs beide zijden stil.  Blauw Wit lijdt onder de verdedigende druk van hun tegenstanders en menige bal gaat verkeerd door overhaast passenspel.  Tim roept zijn ploeg naar de kant.  Helaas heeft die time out niet het beoogde effect.  Tegen Domien komt Verde voor de eerste maal op voorsprong.  Kobe effent, jammer genoeg voor de laatste maal.  Want de bezoekers scoren meteen tegen.  Tim brengt Brent tussen de lijnen in plaats van Kobe in een poging meer verdedigende druk te brengen, 5-6.  Het duurt drie lange minuten alvorens ik het volgende doelpunt opteken.  Niet de verhoopte gelijkmaker, wel een omdraaier uit de steun tegen Sofie.  Na een paar goeie aanvalcombinaties staat Jelle onder de korf met de twee Verde heren, die zich even geen raad meer weten.  Met een klein jumpertje legt hij de aansluiter binnen.  De laatste 6 minuten kleuren bijna helemaal groen met vier doelpunten op rij.  Bij het laatste doelpunt brengt Tim Lynn in de plaats van Imke.  Yentl zet in de laatste minuut een vrijworp om voor de ruststand.

Begon de eerste helft doelpuntenrijk, de tweede helft geeft een totaal ander beeld.  Na 4,5 min zet Verde een strafworp om.  Kobe vervangt Thomas in de hoop om wat meer aanvalskracht te creëren in het vak dat tot dan maar een doelpunt heeft kunnen scoren.  Kobe legt er onder de mand al vrij snel eentje binnen.  Het doelpunt wordt terecht afgekeurd wegens verdedigd.  Na 9 min. gaat Nina zeer pijnlijk door haar knie en wordt vervangen door Imke, die tot dan nagelbijtend op de bank zat.  Zij schiet de volgende aanval de bal eindelijk door de mand.  Er zijn 10 volle min. gespeeld.  Op het volgende doelpunt is het nog 4 min. wachten : een schot tegen Domien.  Verde begint dan te wisselen, veel wijziging in het spelbeeld brengt dit niet.  Brent zet een inloper om, gevolgd door een schot tegen Yentl en een van Imke uit het achterveld.  Van op de stip brengt Jelle zijn ploeg een puntje dichter.  Zit de ommekeer er aan te komen ?  Neen, Verde verzekert zich van winst door het verschil terug naar 5 goals te vergroten.  Tim geeft dan opdracht aan de heren om in te zakken voor de rebound.  De loepzuivere schoten van de bezoekers laten van deze tactiek geen spaander heel.

Verde toonde zich duidelijk de betere, vooral in de afwerking en in de een op een verdediging.  In de column “Meten is weten” gaf Detlef E. aan dat de afwerking van AKC/Luma tegen Voorwaarts ondermaats was met 12 doelpunten uit 132 doelpogingen.  In Hoofdklasse 1 wordt er (nog) niet getagd, maar Blauw Wit was zaterdagavond duidelijk in hetzelfde bedje ziek.  Jammer, want de motivatie, de drang om te winnen was zeker aanwezig.  Na het eerste kwartier leek dit wel tegen zichzelf te werken door te snelle balwisselingen met te veel balverlies en onzorgvuldige schoten tot gevolg.  Dat deed in geen geval goed aan het zelfvertrouwen.

De spelers leefden intens mee met de gekwetste Nina.  We duimen dat de kwetsuur niet te erg is en dat we haar snel terug tussen de lijnen kunnen verwelkomen.