Verslag : Blauw Wit A – ATBS A : 15 - 11 (5-5)
A: Brent (1+s), Imke, Nina (3), Domien (3)
V: Jan (1), Karo (2), Yentl, Kobe (3+s)
Wissels: Thomas
Scheids : Nico Van Pellecom

Wind en regen teisteren, vooral tijdens de opwarming en de eerste helft, de spelers en supporters. Felle en frisse wind overigens, die sommige supporters achter glas hield.  Na de paasvakantie gaat de competitie in rechte lijn op het einde af, waar mogelijk de titel en promotie naar hoofdklasse 1 wacht.  Nog vier wedstrijden die gradueel zwaarder en zwaarder op de spelers zullen gaan wegen.  Zo gaat dat als het kampioensspook in het verschiet is.  Nummer 1 op de lijst is ATBS, dat al meerdere keren een kwaaie, taaie tegenstrever is gebleken.

Ook vandaag blijkt dat het geval te zijn. Starten onze blauwwitjes, voor de gelegenheid in het blauw, eerder lusteloos, aan de bezoekers is alvast niet te merken dat zij zich in de staart van de rangschikking bevinden.  De wind maakt scoren niet makkelijk, waardoor het eerste doelpunt 7 min. uitblijft.  Eentje van ATBS, de volgende aanval gecounterd met een schot van Domien.  Als het volgende aanvalsvak niet tot scoren komt, draaien we met 2 achter.  Dat verschil blijft op het bord ondanks het omzetten van een aflegger van Imke op Nina, want in een balbetwisting met een dame fluit de scheids stip tegen Jan.  Het zal overigens niet de enige keer zijn dat Jan in dit soort spelfases de bal zal moeten afgeven.  Kobe schiet de aansluiter binnen.  Buiten een korte onderbreking voor de verzorging van Nina – bloedende vingernagel – blijft het stil op het scorebord.  Tot ATBS een omdraaier scoort tegen Brent.  Er staan minder dan 7 min. op de klok.  Even dacht ik een onweer te horen.  Het is echter het gegrom van mijn buurman, die de prestaties van zijn blauwwit maar matig kan appreciëren.  Wellicht is dit de wake up call voor onze spelers.  Domien schiet raak en bij het ingaan van de laatste 2 minuten wordt Imke op inloper foutief verdedigd.  Brent zet de stip om voor de gelijke stand.  Vlak voor affluiten scoort Jan uit een blokmanoeuver en staat Blauw Wit na een zeer matige helft aan de leiding.

Tijdens de rust verdwijnt deze voorsprong van het scorebord. Blijkbaar heeft het protest van ATBS haar invloed op de scheids niet gemist en die keurt het laatste doelpunt alsnog af.  Er gebeuren rare dingen in onze korfbalwereld.

De tweede helft start een stuk pittiger. Na een strafworp tegen Domien komen de bezoekers terug op voorsprong.  Kobe effent van op de stip, nadat een doelpoging van Jan uit rebound foutief werd gehinderd.  Na de vakwissel krijgt Jan, na een balbetwisting met een dame, opnieuw een strafworp tegen.  Gemist, maar een aanval later gaat de bal toch door de mand na een schot tegen Jan.  Domien zet alles gelijk op schot.  Plots lukt het bij onze blauwwitten wel.  Is de wind verminderd ?  Of is het de beschutting van de sporthal ?  Vier doelpunten uit evenveel schoten van Karo (vrijworp), Kobe, Nina en Brent zorgen in evenveel minuten voor een ruime marge.  Na het schot van Brent brengt Frank Thomas in de plaats van Kobe, die iets later de plaats van Domien zal innemen.  Na een schot tegen Brent scoort Jan uit wellicht de kortste inloper van zijn carrière.  Nina doet er van ver eentje bij, tijd voor de coach van ATBS om de enige time out van de wedstrijd te nemen, onder het motto “Het is nog niet gedaan !”  Correct, er staan nog meer dan 11 min. op de klok.  Het eindoffensief van ATBS is te kort om gevaarlijk te zijn.  Ze komen nog 2 doelpuntjes dichter, maar een schot van Karo stopt de opmars.  Na een strafworp tegen Thomas, schiet Kobe het laatste doelpunt door de mand.

“Moeizaam”, zo omschreef iemand de overwinning achteraf. Dat klopt.  Helemaal fit leken de blauwwitten niet te zijn.  De vervanging van Jan met spierpijn in de kuit was misschien wel de bevestiging.  Vandaag bleek het goed genoeg om de 2 punten binnen te halen.  De lage score zullen we maar wijten aan de weersomstandigheden.

One down, three to go. Met die gedachte vertrekken we volgende week naar de moeilijke verplaatsing in mijn oude buurt : Hoevenen.