Blauw Wit A – Spartacus/NDN A : 20-21  (9-10)
A: Jan (3), Kobe (4+5s), Karo (2), Yentl
V: Brent (1+2s), Thomas, Imke (2), Nina (1)
Wissels: geen

Deze wedstrijd had zich al aangekondigd als dé topper in onze reeks aangezien Spartacus, na hun verrassend gelijkspel tegen Ago Aalst, absoluut tegen ons geen punten mocht laten liggen om hun kansen op de eerste plaats in het klassement veilig te stellen.  “Ik zal terugkomen en ik zal met miljoenen zijn“, zou de historische Spartacus volgens de geschiedenisboeken ooit gezegd hebben.  Het hedendaagse Spartacuslegioen kwam weliswaar in iets kleinere getale opdagen, maar hun bijeengetrommelde luidruchtige supportersaanhang was toch verrassend talrijk waardoor er van ons thuisgevoel niet veel meer overbleef.  De Blauw Wit-zenuwen stonden al behoorlijk gespannen en werden daardoor nog eens extra getest op hun legering van staal.  Dat belooft !

Al van minuut 1 was de wedstrijdtoon gezet : 2 ploegen die voor de volle buit gingen en elkaar geen duimbreed zouden toegeven.  De Spartacusheren investeerden van bij de start in stevig fysiek vertoon met veel hang- trek- en duwpartijen in de duels.  Kobe opent de score, gevolgd door een strafworp van Spartacus op fout van Brent, 1-1.  Na treffers van Nina en Karo staan we na een 5-tal minuten 2 punten voor.  Daarna missen we helaas een paar mooie open kansen en vindt Spartacus wel vlot de mand.  Na strafworp, omgezet door Kobe, schot van Imke op pas van Brent en een doelpunt van Karo komen we even terug tot 6-7.  Met nog 5 minuten op de klok scoort Kobe de gelijkmaker, incasseert zelf 2 schoten, maar neutraliseert daarop via 2 strafworpen, 9-9.  Spartacus bepaalt via strafworp de ruststand, 9-10.

Dat Spartacus ook deze veldslag beslist wil winnen maken ze meteen na de rust duidelijk via 2 inlopers.  Imke en Kobe milderen via schot, tussendoor nog even verstoord door de tegenpartij, 11-13.  Kobe krijgt echter opnieuw het woord en hangt via schot en strafworp de bordjes weer gelijk, 13-13.  De hoop groeit als Brent ons via strafworp een puntje op voorsprong brengt, 14-13.  Terwijl bij ons de machine gaat haperen door teveel 1-schotsaanvallen en gemiste open kansen, profiteert Spartacus gretig van ons dipje en komt via strafworp, vrijworp en schot terug tot 14-16.  Brent knalt binnen, 15-16, en Kobe wordt via een korte kans verschalkt, 15-17.  Jan geeft Spartacus van hetzelfde laken een broek en trakteert Spartacus ook op een inloper, 16-17.  Via schot van Spartacus, strafworp omgezet door Brent, gevolgd door een strafworp van Spartacus stijgt de spanning ten top, 17-19.  De Spatacusaanhang voert hun decibels gradueel mee op om ons Blauw Witbastion te doen wankelen en te kelderen.  Wat kan onze ploeg in deze laatste fase nog uit de brand slepen ?  Het eerste antwoord komt opnieuw van Jan die de smaak van inlopers nu echt te pakken heeft en ons via 2 stuks op rij opnieuw gelijk brengt, 19-19.  Spartacus geeft echter niet op en haalt nog alles uit de kast via een (discutabele) strafworp en een schot tegen Kobe, 19-21.  Kobe sluit de debatten via strafworp, eindstand 20-21.

Een nipte nederlaag na een overigens verdienstelijke match van onze jonge ploeg tegen deze doorgewinterde en fysiek sterke tegenstander.  Een gelijkspel zou een correctere weergave van deze wedstrijd geweest zijn.  We lieten echter iets te veel open kansen liggen om een kloof te kunnen maken, wat door een ervaren ploeg als Spartacus genadeloos afgestraft wordt.  Bovendien was de scheids iets te prominent aanwezig en deelde naar hartelust al dan niet terechte vrij- en strafworpen uit.  Er is echter absoluut nog geen man overboord met het oog op promotie, maar voorlopig palmt Spartacus wel opnieuw de eerste plaats in.  Hopelijk is deze teleurstelling snel verteerd, want volgende week krijgen we met Ago Aalst ook zeker geen te onderschatten tegenstander over de vloer.

reporter ad interim
Patricia